
LR Seime ketinama steigti Darnios plėtros komisiją dabartinės Energetikos komisijos pagrindu. Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininko pavaduotojas, LR Seimo narys Tomas Tomilinas reaguodamas į viešojo transporto problemas Vilniuje pasiūlė performuoti LR Seimo Energetikos komisiją į Darnios plėtros komisiją ir suteikti jai įgaliojimus vykdyti viešojo transporto politikos parlamentinę kontrolę.
LR Seimo nario Tomo Tomilino teigimu, šiandien viešojo transporto plėtros politikos šalyje nėra. Miestai ir miesteliai susiduria su abejingumu. Po didžiųjų pertvarko geležinkelių sistemoje, Susiekimo ministerija turi tapti šio klausimo lydere, kad kitur neatsitiktų taip kaip Vilniuje.
Sostinės valdžia lėtai marina elektrinį viešąjį transportą. Tikėtina, kad 2017 m. sausio 11 d. Vilniaus miesto savivaldybė priims sprendimą dėl leidimo pirkti 150 panaudotų dyzelinių autobusų už daugiau nei 40 milijonų eurų. Tik aktyvių miesto visuomeninkų ir kai kurių sostinės politikų dėka sprendimo projekte atsiranda tam tikros garantijos, kad Vilniaus troleibusai taip pat bus atnaujinami (tam bus skiriami vos 6 milijonai eurų). Siūloma priimti strateginį sprendimą, kad elektriniu transportu vilniečiai galės keliauti ne daugiau negu ketvirtadalį visų kelionių viešuoju transportu.
Anot LR Seimo nario Tomo Tomilino, tai, kas vyksta Vilniuje, kardinaliai skiriasi nuo tendencijų pažangiuose Vakarų Europos miestuose – ten elektrinis transportas vystomas. Miesto valdančiųjų užmojai taip pat prieštarauja Lietuvos įsipareigojimams mažinti oro taršą ir CO2 emisijas pagal vos prieš mėnesį Seimo ratifikuotą tarptautinį Paryžiaus susitarimą dėl klimato kaitos mažinimo. Todėl miesto vadovams siūloma susitikti su naujai paskirtu Susisiekimo ministru ir pasitarti dėl viešojo transporto ateities.
Seimo nario teigimu, autobusų parko atnaujinimo akcentavimas prieštarauja ir 17-tosios Vyriausybės programos dvasiai. Siekiant darnaus susisiekimo, Vyriausybės programos punktas 95.13 numato skatinti elektrinių bei tiesiogiai aplinkos neteršiančių viešojo transporto priemonių (troleibusų, elektrinių autobusų) plėtrą visoje Lietuvoje ir parko atnaujinimą Kaune ir Vilniuje.
Žinoma, Vilniaus savivaldybė pagal įstatymus yra laisva priimti pažangos ir darnos siekiams prieštaraujančius sprendimus ir nei Seimas, nei Vyriausybė negali kištis į savivaldos reikalus. Tačiau apgailėtina viešojo transporto sistemos būklė, automobilizacijos tendencijos, transporto spūstys, akivaizdžiai liudija, kad miestas su šiuo uždaviniu nesusitvarko.
Galbūt vienas iš motyvų yra ateityje liberalų numatoma viešojo transporto privatizacija? Šiuo požiūriu, troleibusai – tikra „kliūtis“, nes jų sistemos privatizuoti praktiškai neįmanoma.
Tačiau mūsų pareiga priminti, kad troleibusai yra ypač svarbi Vilniaus ir Kauno viešojo transporto sistemų dalis. Jie neteršia miesto oro, nes neturi vidaus degimo variklio. Todėl skaičiuojant kaštus miesto valdžia turėtų skaičiuoti ir su kvėpavimo takų bei su kitų oro taršos sąlygotų ligų susijusias išlaidas. Ekspertų skaičiavimu, net vienas papildomas elektra varomų troleibusų maršrutas reikštų, kad per metus būtų sudeginta apie 150 tūkst. mažiau litrų dyzelinio kuro, o CO2 metinės emisijos būtų sumažintos net 400 tonų.
Svarbu žinoti, kad naujus troleibusus perka pažangūs miestai: Bernas, Zalcburgas, San Fransiskas, Ciūrichas, Ryga ir daugybė kitų miestų Europoje, JAV, Kanadoje ir Azijoje. Atsainus požiūris į esamą ir gan gerai išvystytą troleibusų infrastruktūrą, atsisakymas ją modernizuoti taip pat prieštarauja ekonominei logikai, nes kurti naują sistemą (metro, tramvajus) yra labai brangu.
Skirtingai nuo banalaus dyzelinių autobusų pirkimo, troleibusai leidžia kurti naujas darbo vietas, nes jų surinkimas įmanomas Lietuvoje. 17-tosios Vyriausybės programoje numatyta remti šių ir kitų aplinkai draugiškų transporto priemonių gamybą ar surinkimą bei naudojimą Lietuvoje.
Daugiau infomacijos:
Seimo narys Tomas Tomilinas, tel. (8~686) 27469.